2010. március 4., csütörtök

Huszadik nap

A mai napodat Átlényegülés hatja át.
Futás - Futás – félelem, menekülés...


Ez a kártya a félelmeidet, vagy a félelmeidtől való megszabadulás vágyát, a félelmekkel való szembesülést jelzi. Meg szeretnél szabadulni valamitől, ami nyomaszt, terhes, vagy bántó. Ez az időszak próbára tesz téged, de erőd elegendő ahhoz, hogy célba is érj. Másrészt a futás igazi egészséget is jelent. Egységet a természettel, az erőkkel. Meghaladhatod általa saját határaidat. Olyan pillanatokat ad, amikor mindkét lábad a föld felett van, képes vagy átlépni az akadályokon. Amíg futni tudsz, sejtjeid megújulnak, gyorsabban kerülsz kapcsolatba a külvilággal.

Szerelmi üzenete: Párkapcsolatban élőknek menekülést jelent a nehézségek elől. Jelzi, hogy ne futamodjatok meg a problémáktól, beszéljétek meg, nézzetek szembe mindennel. Párkeresőknek jelzi, hogy ne ragadj meg kicsinyes nehézségeknél, emelkedj föléjük és szeress gondtalanul.

Ezt mondja neked:

Ne félj a jelen problémáitól, azért jönnek, hogy megoldd őket, s pont olyan nehezek, melyekkel meg tudsz birkózni.
Fuss minden nap. Futógépen, természetben, vagy ahol szeretsz. Válassz egy jó cipőt! Ez megőrzi egészségedet!
Ha kora reggel képes vagy a szabadba menni, vagy csak nyitott ablaknál lélegezni, végezz Napfelkelte-meditációt! Gondolj a dervistáncra, mely megszabadít minden gondodtól.
Erre is gondolj: Nézd meg a Forrest Gump című filmet, idézd a filmből lett szlogent: Fuss, Forrest, fuss! A Kos jegyével analóg. Ma menj, és fuss egy kicsit! Legalább annyit, hogy a buszt elérd!

Dervisek

Még Mohamed életében negyvenöt mekkai polgár negyvenöt medinaival egyesült, s fölfogadták, hogy híven megőrzik a próféta igéit, s javaikat közösen bírván, istenes cselekedetekre s bűnbánatra kötelezték magukat. Hogy a többi muzulmántól megkülönböztetést nyerjenek felvették a szófi nevet, melyet a rend szuf nevű ruhájától kölcsönöztek. Ehhez járult később a fakír (szegény elnevezés, mert elvonulásukban lemondtak a földi javakról. A dervis szó csak későbbi eredetű, s többen többféleképpen származtatják és magyarázzák; nézzünk a perzsából származtathatót hol der = ajtó, vitten = koldulni, s innen egyenlő ajtó koldussal.


A miszticizmus hívei a Mevleviek, vagy táncoló dervisek, ők táncuk által különböznek a többi dervisektől, melyet sema-nak neveznek, s innen tekkéjök sema-khane nevet visel, mely nyolc faoszlopon nyugvó teremből áll, köröskörül karzatokkal ellátva a nők számára berendezett nézőhellyel és a mutrib (zenélő kar) befogadására készített külön karzattal. Részlet a szertartásból… a dervisek egyenként beléptek s fél körben juhbőr nyoszolyáikra letelepedtek, fél óráig mozdulatlan helyzetben ülnek; ekkor a seikh megszakítja a csendet egy dicsérő hymnusszal s fölhívja a gyülekezetet a Korán első fejezetének (fatiha) eléneklésére.
Ezen ének közben a seikh feláll s lassú léptekben, követve a többi dervistől, megkerüli háromszor a termet, melynek végeztével levetik a dervisek hirkájokat, leeresztik a szoknya alakú hosszú ruhát (tennure), mely kék, fehér vagy verhenyeges színű, s egy övvel van a derékre erősítve.
A szema-zan, a táncolók vezetője elől megy, a többi dervis mellükön keresztbe tett kezekkel, lassú léptekben követi. A vezető közel érkezvén a seikhhez, meghajol előtte s kezeit megcsókolván, félre vonul a terem közepébe; hasonlót cselekszenek a többiek is, s két lépéssel megfordulva, táncolni kezdenek egymás után, forogva bal lábukon, míg a jobb lábbal működésben tartják a forgó balt és vigyáznak az egyensúlyra. E művelet alatt szemeiket behunyva, fejüket jobbra hajtva, jobb kezüket az ég felé, tenyerüket a föld felé hajtva, halkan szüntelen: Allah! Allah! igéket mormolnak. A kar a tánc közben élénk zene s ének kísérettel buzdítja a tácolókat; áll pedig a zene különféle hangszerekből; fő szerepet visz a fuvola alakú nád síp (nei), a tamburin és a keman. A táncolók száma lehet 9, 11, 13, 18, kik mindnyájan oly művészileg forognak szüntelenül egy körben, hogy sohasem zavarják meg a kimért közeget, s észrevétlenül mégis megkerülik a termet.


A táncoló dervisek, Mawlana Dzsaláladdin Muhammad Rumi idejében alakultak renddé, aki az iszlámon belül az aszkétikus szúfi utat tette a magáévá. Költészete és prózai művei ma is ismertek…


23.
"Ha magad keresed, szűnjön meg az éned.
Ne állj meg, amíg a folyót el nem éred.
Ne járj, mint a barom járma után körbe,
Fordulj egyet, s lépj a világ tetejére."


A szúfi felfogás fontos szertartása a Szema mely közben, zene kíséretében, lelki extázist élnek át, és mintegy önmagukat feladva felolvadnak Istenben.

A Rufai- vagy üvöltő dervisek
A dervisek levetik turbánjukat, kört képeznek, karjaikat egymás vállára téve ugrálni kezdenek, mialatt mind hangosabban kiabálják a szokott igéket, olyannyira, hogy az iszonyatos kiáltásban elrekedvén, hangjuk valóban állatok üvöltéséhez hasonlóbb. Ez így tart, míg őrjöngésükben szájuk habot hány és végképp kimerülve, magánkívüli állapotban földre esnek. Ezen állapot neve: haleth. Most egy kis szünet után veszi kezdetét az utolsó szak, melyet nem mindenki bír végignézni. A főnök körül ugyanis többféle kések és más vágó eszközök vannak elhelyezve, úgy hogy első látásra azt hiszi az idegen, hogy az inquisítio kínzó termében van. Ezen eszközök közül nyolc-tíz darabot izzóvá tesznek, a főnök imát mond reájuk, segítségül hívja Rufai Ahmedet és ezután rálehelve, e kínzó eszközöket kiosztják azok közt, kik leginkább esengnek utánuk. E rajongók most a tüzes vas eszközöket szájukba fogva harapják, nyalják, a legnagyobb áhítattal csókolják, és csak akkor szűnnek meg e vérfagyasztó játékkal, midőn ezen eszközöket szájukban kihűtötték. Aki nem részesül azon szerencsében, hogy ilyen tűzeszközt kaphasson, az a felfüggesztett éles handzsárokhoz nyúl és ezekkel sebzi meg mellét, lábát vagy más testrészét.
Föl lehet tenni, hogy akik így szent áhítatban ártanak maguknak, azok a bajt békén tűrik, és valóban bámulatos e dervisek sztoikus türelme, kiknek a fájdalom növekedésével örömük is növekszik. Ha valamelyik megtörik e műtét terhe alatt, az társainak karjaiba dől és békén adja ki utolsó leheletét. A főnök körüljárja a termet, megvizsgálja a sínylőket, imát mond, bekeni a sebeket kenőccsel és gyors gyógyulást ígér a szenvedőnek, és mondják e rendben levő dervisek, hogy a legmakacsabb baj is kigyógyul 24 óra alatt. Rufai Ahmed csodatevő erővel bírt, s ezt áthagyományozta minden utána való főnöknek; azért van az, hogy a főnök az izzó eszközre rálehel, hogy az által sérthetetlenné tegye.

A Bektasi dervisek
Többen a janicsárok közül dervisekké lettek, míg később majd minden janicsár egyszersmind Bektasi dervis is volt. Pap és katona egy személyben a török szabadkőmívesek "Bektasi testvérek" név alatt egyesültek eleve, s mindnyájan a haladás embereivé váltak.
A Bektasi dervisek egy része koldulásból él, keskuljokat (kolduló csésze) rázva: Seid-allah, (valamit az istenért) felkiáltással kopogtatnak be alamizsnáért. Mások a koldulást megvetik és kézi munkából élnek.
A Bektasi derviseknek magyaroroszági vonatkozásai is vannak. A török hódoltság idején a szultán a Bektasi rend tagjait bízta meg, hogy a városhoz közel alapítsanak egy iszlám vallási központot. Vezetőjük Gül Baba volt, aki szent és leginkább békés természetéről, verseiről és természetszeretetéről volt ismert. A legenda szerint turbánján mindig viselt egy rózsaszálat. Így illet rá a rózsák atyja elnevezés. Türbéje, azaz síremléke ma is megtalálható Budán a Rózsadombon...


Azokat a derviseket, kik semmilyen rendhez nem tartoznak csak vallásos ihletből elvonulnak a világtól abdaloknak nevezik.
Nevezetes szerepet játszanak az úgynevezett kóbor-dervisek, kik Bokharából és Persiából átzarándokolnak, hogy részint szentek sírjait látogassák, részint alamizsnát kolduljanak össze. Ismertető jellemeik a vállukról lelógó párduc- vagy tigrisbőr s a keskul (kókuszdióból készült edény, melybe a koldult alamizsnát dobják).
Többnyire Kalendiri és Szuherwerdi dervisek, a bokharaiak pedig Naksibendiek és Kadirik; akik oldalukon kürtöt hordanak, ők a Bektasi rendhez tartoznak.


Nap-meditáció: Egy Oroszlán számára a napfény az egyik fő örömforrás. Hunyd le a szemed, és fordítsd arcod a Nap felé. Szívd magadba a melegét, kövesd az energiaáramlást testedben. Engedd, hogy átjárjon, és feltöltsön ez a mérhetetlen életerő. Strandon, vagy akár a sípályák melletti várakozókban is gyakorolhatod.


Nap meditáció
Ne feküdj le, mert úgy könnyebben elalszol és a meditáció eleje vizualizációs gyakorlat. Miután elhelyezkedtél, képzeld el magad egy tengerparton, egy hegycsúcson stb. ahonnan remek rálátásod lehet a napfelkeltére. Képzeld el, ahogy a nap felbukkan a horizonton. Ekkor két tenyered fordítsd felé és kapcsolódj rá három ponton: a két tenyereddel és a homlokoddal. A három pontban, mintegy háromszög alakban kezd el felszívni magadba a nap fényét, mely, ahogy emelkedik az égre, egyre erősebben látszik, érződik. FONTOS hogy betartsd a fokozatosságot, szép lassan emelkedjen fel a napocska az égre. Mikor teljesen felér, alakítsd át egy aranygömbbé és gondolatban állj fel, indulj el felé és lépj be a napkorongba/aranygömbbe. Töltődj fel amennyire csak tudsz! Ha készen vagy, köszönd meg az energiát, lépj ki úgy, hogy képzeletben egy szivárványon sétálsz végig, lefelé. Odalenn egy vízesés fog várni. Abban fürdőzz meg majd nézz körül és keresd meg "belső szentélyed" ahol találkozhatsz valakivel....



Magyarország napi Harmóniakártyája


Hazánk mai napját Dicsfény hatja át.

Erdő - lélek, beavatás, spiritualitás, karma


A tudattalan, a Jin oldalán felfedezett problémák jelképe. Meditáció során a beavatás színhelye (erdei tisztás). A népmesékben a hőst mindig az erdőben várja a próbatétel. A lombok között átszűrődő napfény reménysugár, míg a mohos fatörzsek az irányt mutatják az erdei úton. Az erdő a lélek és a feminin princípium szimbóluma, jelképezi a karmikus kihívást, feladatot, a megoldás hozta beavatást és az ismeretlen veszélyt is.


Az erdő a halál birodalma is, a természet titkait rejti magában. Spirituális világ, melyen áthatolva az ember megtalálja a választ. A hindu aszkéták az erdőbe vonulnak meditálni. Bizonyos értelmezésben a sötét erőkre is utal a fénnyel szemben. Ez a lap nehéz szakaszt, kilátástalan, emberpróbáló helyzetet, nehézséget is jelölhet - ha ilyenben vagy, akkor bíztat, erőt ad, támogat.

http://www.ironkate.eoldal.hu/cikkek/klasszikus-mesek/wass-albert_mese-az-erdorol


http://ady.kispest.hu/download/irodalom/lazar_a_negyszogletu_kerek_erdo.htm

Szerelmi üzenet: Párkapcsolatban élők számára is hozhat fékevesztett szerelmet, titkos viszonyt. Párkeresőknek házas partnert, karmikus szerelmet, érzelmi bizonytalanságot. Érzéseid bevisznek az erdőbe, kilátástalanságot élsz meg.

Ezt mondja neked:

Üzeni, hogy úrrá kell lenni a sötétségen a megfelelő tudás megszerzésével. Az erdei ösvényt magad választottad - végig is tudsz menni rajta!
Van-e valami, amit félsz felfedezni, mert attól tartasz, hogy a megismerés negatív lelki állapotot idézne elő? Ha van ilyen, most vonzani fogod!
Előfordult-e már veled, hogy sötét erdőben, teliholdkor sétáltál? Ha nem, és elég bátor vagy, akkor itt az ideje!

http://www.ironkate.eoldal.hu/cikkek/klasszikus-mesek/erdei-anyoka

Erre is gondolj: Olvass népmesét, melyben a főhős az erdőbe megy, s ott próbatétel várja. Énekelj népdalt, melyben az erdő szerepel. (például: "Erdő, erdő, erdő, Marosszéki kerek erdő" - "Erdő, erdő, de magos a teteje" stb...) Keress olyan szólásokat - mondásokat, melyek az erdővel kapcsolatosak: „Nem látja a fától az erdőt" "Beviszi az erdőbe a másikat" "Elerdőzik a feladatokban" stb...






Népdalok:

"Erdő, erdő, erdő, marosszéki...

Erdő, erdő, erdő, marosszéki kerek erdő,
Madár lakik abban, madár lakik tizenkettő.
Cukrot adnék annak a madárnak, dalolja ki nevét a babámnak.
Csárdás kisangyalom, érted fáj a szívem nagyon.

Búza, búza, búza, de szép tábla búza,
Annak közepébe kinyílott a rózsa,
Tüske annak minden ága, nem állja a madár lába,
Kedves kisangyalom, katonahíredet hallom."


"Erdő mellett nem jó lakni

Erdő mellett nem jó lakni,
Mert sok fát kell hasogatni.
Kilenc ölet, meg egy felet,
Öleljen meg, aki szeret

Hagyma, hagyma, vöröshagyma,
Veszekedett vöröshagyma.
Mért nem etted a szememet,
Hadd sirassam kedvesemet.

Szerettelek, nem tagadom,
De már annak vége vagyon.
Vége van a szerelemnek,
Sohase szeretlek többet.

Szeretőm piros orcája,
De sok csókot raktam rája.
Nem rakok én többet rája,
Rakja rája a rózsája."

"Erdő, erdő, de magos...

Erdő, erdő de magos a teteje.
Jaj, de régen lehullott a levele.
Jaj, de régen lehullott a levele,
Árva madár párját keresi benne.

Búza közé szállt a dalos pacsirta,
Mert odafenn a szemeit kisírta.
Búzavirág, búzakalász árnyában
Rágondol a régi, első párjára."

"Zöld erdőben, zöld mezőben...

Zöld erdőben, zöld mezőben sétálott egy páva,
Kék a lába, zöld a szárnya, aranyos a háta.
Hitt engem is útitársnak, nem mentem el véle,
Vásárhelyen nincsen olyan leány, sej, aki nekem kéne.

Anyám, anyám, édesanyám, elmék az erdőbe.
Fölkeresem azt a pávát, megkérdezem tőle:
Nem láttad-e a kedvesem abban az erdőben?
Kiért fáj a, fáj a gyenge szívem, sej, meg is halok érte."



Végül nézzük a szólásokat, közmondásokat...
"Egyszer ment ki az erdőbe, akkor is megette a farkas." --- egyszer mert valamibe belevágni, akkor is pórul járt.
"Nagy erdőben sok a forgács" --- nagy városban sok a kereseti lehetőség.
"Megtapintották a korpás erdejét" --- a fejére ütöttek.
"Erdőre ajtót, libára jármot nem kell tenni" --- ne végezz felesleges munkát!
"Erdőre visz fát." --- felesleges a segítsége, mert nem szorultak rá.
"Minél tovább megyek az erdőbe, annál több a fa." --- minél inkább belemerülünk egy témába, annál többet tudnánk róla mondani.
"Erdőt szánt, s gyepet sem szánthat." --- többre vállalkozott, mint erejéből futja.
"Erdőbe küld valakit." --- tévútra vezeti
"Erdő nincsen zöld ág nélkül." --- mindenki volt szerelmes

2 megjegyzés:

  1. Kiváló!
    A folyó, az erdő, a természet integrálása a nagy műbe, a napmeditáció...
    Nagyon büszke vagyok egyesítő tudományodra :)
    Már viszket a tenyerem érzi a kiskönyvet :)

    Secret

    VálaszTörlés